بین المللتکنولوژیجهانعلمی

اولین کشوری که کاغذ را اختراع کرد چه کشوری بود ؟

در این مقاله مهیج و سرگرم کننده قصد داریم کنجکاوی کنیم تا جایی که بدانیم اولین کشوری که کاغذ را اختراع کرد چه کشوری بود ؟ و البته سیر تکامل کاغذ به چه شکل بود. پس با ما همراه باشید.

مقدمه

کاغذ ، مطمئن ترین ابزار برای انتقال اطلاعات در طول تاریخ بشیریت . اما کدام کشور برای اولین بار تصمیم به اختراع کاغذ گرفت و چه کشورها یا افراد دیگری موفق به کشف و تولید کاغذ امروزی شدند ؟ کاغذ که در زبان عربی و عامیانه خودمان ، به ورق معروف است از جنس پنبه ، کتان ، کنف و یا چوب و برخی گیاهان دیگر بوجود می آید. البته تعریف علمی کاغذ به این صورت قابل بیان است که از تراکم و فشرده سازی الیاف بوجود می آید و در ابعاد مختلف قابل بهره برداری است .

آغاز داستان کاغذ از اینجا شروع شد

کاغذ پاپیروس ، نامی که احتمالا به دفعات شنیده شده است . اما سرگذشت این کاغذ برای اولین بار در کشور مصر و به حدود 3000 سال قبل از میلاد مسیح بر میگردد. جایی که مصریان باستان با ساقه گیاهی به نام پاپیروس که مانند نی است و عموما در اطراف رود نیل می روید ، به صورت بسیار نازک برش داده و بعد از بافتن به شکل ضربدری آن را خشک میکردند. این صفحات به هم بافته شده ، پس از جلا یافتن ، سطح مناسبی را برای نوشتن بدست می آوردند. بنابراین میتوان از کاغذ پاپیروس به عنوان اولین کاغذ جهان و کشور مصر را به عنوان اولین مخترع آن نام برد.

معروف ترین کاغذها در طول تاریخ

برای سال ها ، کاغذ پاپیروس در جهان جولان می داد تا اینکه بعد از گذشت هزار و هشتصد سال از حکوت پاپیروس بر تاریخ ، پرگامنت کشف و جایگزین آن شد . این نوع کاغذ در واقع از پوست دباغی شده حیوانات ساخته می شد . البته که این نوع پوست یا به اصطلاح کاغذ نیز سال های سال در خدمت جوامع بشری بود تا اینکه حدودا صد و پنج سال پس از میلاد مسیح ، فردی چینی با نام شای لون کاغذی اختراع کرد که جنس آن از پارچه ، طناب و تورهای ماهیگیران بود و به صورت دستی تولید می شد . این مواد پس از خیس شدن در آب کوبیده می شد تا به یک لایه نازک آن را مناسب بهره برداری کنند. البته که قابل حدس است که چینی ها مثل همین حالا ، شیطنت کرده و سال های زیادی این راز را از کشورهای دیگر پینهان کردند و مانع سرعت گرفتن پیشرفت سیر تکامل کاغذ شده باشند.

تولید کاغذ توسط ماشین آلات

در سال 1490 میلادی برای اولین بار ، کشور انگلستان آسیاب کاغذ سازی را احداث کرد . یوهانس کوتنبرگ مخترع دستگاه چاپ با این اختراع ، تغییراتی در مصرف کاغذ ایجاد کرد که به سبب آن علاوه بر نوشتار ، از کاغذ در صنعت روزنامه نگاری ، کتاب ، چاپ و … نیز استفاده گردد.

البته در این دوران فرانسوی ها نیز بیکار نبودند و فردی به نام نیکولاس لویس روبرت با اختراع دستگاه کاغذ سازی تحول بزرگی در این صنعت ایجاد کرد و ت.انست کاغذ را در رول های به هم پیوسته تولید کند. البته که تنها چند سال بعد از این اتفاق ، برادران فرودرینیر انگلیسی ؛ این دستگاه را توسعه دادند.

کاغذ های امروزی

امروزه دستگاه های پیشرفته زیادی در صنعت تولید کاغذ فعالیت می کنند که البته اصل و روش کار تمام آنها ریشه در علم برادران انگلیسی یاد شده دارد . که البته با گذشت سال ها و بهبود علم و تکنولوژی ، اکنون بشر قارد به تولید رول کاغذ با سرعتی معادل 1600 متر در دقیقه یا معاول 1000 تن در روز است . البته که مواد اولیه کاغذ های کنونی متشکل از پوب درختان ، الیاف گیاهان ، کاغذ های بازیافتی و آب فراوان است .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا