آموزش تری دی مکس

آموزش تری دی مکس

معرفی نرم افزار 3ds Max

نرم افزار 3Ds Max محصول شرکت اتودسک که در گذشته با نام های ۳D Studio و ۳D Studio Maxx شناخته میشد، یک برنامه گرافیک سه بعدی کامپیوتری برای ساخت انیمیشن های سه بعدی، مدل ها، بازی ها و تصاویر است. این نرم افزار توسط شرکت Autodesk  توسعه یافته و تولید شده است. این نرم افزار دارای قابلیت های مدلسازی و یک ساختار پلاگین انعطاف پذیر است. این برنامه همواره توسط توسعه دهندگان بازی های ویدئویی، بسیاری از استودیوهای تبلیغات تلویزیونی و استودیوهای تجسمی معماری مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای ایجاد افکت های سینمایی و پیش تجسم فیلم ها استفاده می شود. برای ابزارهای مدلسازی و انیمیشن، آخرین ورژن تری دی مکس همچنین شامل Shaderها (مانند انسداد محیطی و پراکندگی زیرسطحی)، شبیه سازی پویا، سیستم های ذرات، radiosity، ایجاد و رندر normal map، Global Illumination ، یک محیط کاربری قابل شخصی سازی و یک زبان برنامه نویسی مخصوص به خود است.

 

تاریخچه 

اولین محصول ۳D Studio توسط گری یوست و گروه Yost برای پلتفرم DOS ساخته شد و توسط شرکت Autodesk  منتشر شد. بعد از ورژن ۴ ۳D Studio برای DOS، این محصول برای پلتفرم Windows NT بازنویسی شد و ۳D Studio Max نام گرفت. این ورژن هم در ابتدا توسط گروه Yost  ساخته شد. این محصول توسط Kinetix منتشر شد که در آن زمان بخش رسانه و سرگرمی شرکت Autodesk بود.

شرکت Autodesk  این محصول را بعد از عرضه دومین آپدیت ورژن ۳D Studio Max خریداری کرد و در طی دو نسخه بعدی، کاملا توسعه آن را داخلی کرد. بعدها اسم محصول به ۳ds max (با حروف کوچک) تغییر یافت تا با شیوه نامگذاری شرکت Discreet مطابقت داشته باشد. Discreet یک شرکت نرم افزاری واقع در مونتریال بود که توسط Autodesk خریداری شد.

زمانی که این محصول دوباره عرضه شد ، دوباره لوگوی Autodesk به روی محصول زده شد و نام کوتاه آن دوباره به ۳ds Max (حروف کوچک و بزرگ) تغییر کرد و اسم رسمی محصول هم تبدیل به نام کنونی آن یعنی Autodesk 3ds Max شد.

ویژگی های نرم افزار ۳DS Max :

MAXScript

MAXScript یک زبان برنامه نویسی داخلی در تری دی مکس است که می توان بوسیله آن، ابزارها و رابط های کاربری جدیدتری ایجاد کرد .

 

Character Studio

Character Studio یک پلاگین بود که بعد از ورژن ۴ Max با ۳D Studio max ادغام شد و به کاربران کمک می کند کاراکترهای مجازی بسازند. این سیستم با یک character rig یا اسکلت “دوپا”  کار می کند که دارای تنظیمات Stock  است و می توان آن را اصلاح کرد تا با کاراکترها و انیمیشن های مورد نظر مطابقت داشته باشد. این ابزار همچنین شامل ابزارهای قدرتمند ویرایش برای تعویض IK/FK، تغییر ژست، محیط کاری لایه ها و فری بندی و به اشتراک گذاری داده های انیمیشنی بین اسکلت های مختلف است. این اشیای اسکلتی دوپا همچنین ویژگی های مفید دیگری دارند که تولید چرخه راه رفتن یا مسیرهای حرکت و همچنین حرکات ثانویه را سرعت می بخشند.

 

Scene Explorer

Scene Explorer ابزاری است که یک نمای سلسله مراتبی از داده ها و تحلیل های صحنه ارائه می کند و کار کردن با صحنه های پیچیده تر را تسهیل می کند. Scene Explorer دارای قابلیت دسته بندی، فیلتر کردن و جستجوی یک صحنه را براساس نوع یا مشخصه شیء دارد .

وارد کردن فایل های DWG

نرم افزار ۳ds Max از وارد کردن و لینک کردن فایل های DWG پشتیبانی می کند. 

تخصیص و ویرایش بافت

۳ds Max دارای عملیات هایی برای بافت های خلاقانه و نقشه برداری دووجهی است که شامل Tiling، Mirroring، برچسب ها، زاویه، چرخش، بلور، حذف انحرافات و … است. همچنین دارای قابلیت های کپی و پیست کردن Materialها، نقشه ها و رنگ ها و دسترسی به انواع Quick Mapping (معکب، استوانه ای و کروی) است.

انیمیشن محدود

اشیا را می توان با کنترل هایی برای تراز، غلتیدن، شتاب، نرمی و Looping، روی منحنی ها و سطوحی که کنترل تراز دارند، حرکت داد، انیمشین های کنترل شده توسط یک مسیر را بین چندین منحنی قرار داده و وزن آن را شبیه سازی کرد.

Skinning

برای دستیابی به کنترل دقیق روی تغییرشکل اسکلتی، می توان از Skin یا Physique Modifier استفاده کرد تا تغییر شکل کاراکترها هنگام حرکت مفاصل نرم باشد، حتی در سخت ترین قسمت ها مانند شانه ها. 

اسکلت ها و سینماتیک معکوس (IK)

با استفاده از با استفاده از ۳ds Max Bones، IK Solvers و ابزارهای Rigging که توسط داده های ضبط حرکت طراحی می شوند، می توان به کاراکترها اسکلت های اختصاصی داد.

 

Solver لباس یکپارچه

به علاوه Cloth Modifier مربوط به Reactor، نرم افزار ۳ds Max دارای یک موتور شبیه ساز لباس یکپارچه است که به کاربر اجازه می دهد هر شیء سه بعدی را به لباس تبدیل کند یا از ابتدا به ساخت لباس بپردازد. 

 

یکپارچگی با Autodesk Vault

پلاگین Autodesk Vault که به همراه ۳ds Max عرضه می شود، تمام فایل های Autodesk 3ds Max کاربران را در یک محل تثبیت می کند تا بتوانند بطور خودکار فایل ها را پیدا کرده و کارشان را مدیریت کنند. کاربران می توانند به راحتی و با امنیت کامل، فایل های ۳ds max (و طراحی هایشان) در محیط تولید یا تجسم بزرگ را به اشتراک گذاشته، پیدا کرده و مجددا از آنها استفاده کنند.

ترکیب ها در تری دی مکس

بسیاری از فیلم های سینمایی از تری دی مکس یا ورژن های قبلی برنامه در انیمیشن های CGI استفاده کرده اند، مانند فیلم های Avatar و ۲۰۱۲ که در کنار بازیگری زنده هنرپیشه ها، حاوی تصاویر گرافیکی کامپیوتری هستند. در بافت دهی نهایی صحنه و شخصیت های فیلم Avatar از Mudbox استفاده شد که ۳ds Max  و Mudbox بطور نزدیکی با هم ارتباط دارند.

 

تکنیک های مدلسازی در تری دی مکس

Polygon modeling

Polygon modeling یا مدلسازی چند ضلعی در طراحی بازی ها بیشتر از تکنیک های مدلسازی دیگر کاربرد دارد، زیرا کنترل ویژه روی تک تک اضلاع، اجازه بهینه سازی زیادی را می دهد. 

NURBS  

یک تکنیک دیگر است که یک سطح صاف بدست می دهد و لبه های تیز مدل چندضلعی را حذف می کند. NURBS   یک بازنمایی دقیق ریاضیاتی از سطوح آزاد است که برای بدنه ماشین ها و کشتی ها استفاده می شوند .

 

ابزار Surface

ابزار Surface در ابتدا یک پلاگین ثالث بود، اما شرکت Kinetix این پلاگین را خرید و از ورژن ۳ به بعد به نرم افزار اضافه کرد. ابزار Surface به کاربر اجازه می دهد اشکال هندسی مستقیم را با شکل های منحنی ببُرند (مانند یک سوراخ در یک معکب).

اشکال ساده از پیش تعریف شده در تری دی مکس

این یک روش ابتدایی است که فرد در آن تنها با استفاده از مکعب ها، کره ها، مخروط ها، استوانه ها و دیگر اشکال از پیش تعریف شده از فهرست “Predefined Standard Primitives” یا لیست ” Predefined Extended Primitives” مدلسازی می کند. 

اشکال ابتدایی پیشرفته تری دی مکس با امکانات بیشتردر لبه ها و حجم های اشکال ساده است.

رندر کردن در تری دی مکس یعنی خروجی مدل طراحی شده است.یعنی پایان کار .

*با ما همراه باشید تا حرفه ای شوید*